- Pierwszy krok – bądź świadomy swoich własnych zachowań, wartości, sposobów i preferencji w jakich pracujesz. Pamiętaj to co jest 'normalne' dla ciebie, niekoniecznie jest normalne dla wszystkich. Pamiętaj, że nie będziesz w stanie wiedzieć wszystkiego.
- Postaraj się dowiedzieć wszystkiego co możliwe o zwyczajach, praktykach w miejscu pracy, dotyczących kraju pochodzenia osób, z którymi współpracujesz.
- Zwróć szczególną uwagę na swój własny stosunek i stosunek innych do następujących kwestii:
- Relacje biznesowe (np.: w jaki sposób odnosisz się do osób starszych wiekiem i rangą / stanowiskiem)
- Spotkania (np.: czy oczekujesz, że będziesz zaangażowany w proces decyzyjny)
- Czas (np.: czy punktualność i trzymanie się terminów jest istotną wartością w twojej kulturze)
- Sposób komunikacji (np.: czy ludzie są szczerzy i bezpośredni / czy istnieje kultura dzielenia się informacjami)
- Wartości społeczne (np.: stosunek do niepewności, 'utrata twarzy', poczucie indywidualności, itp.)
- Zastanów się jakie pozytywne i negatywne skojarzenia mają twoi zagraniczni partnerzy biznesowi o twojej własnej kulturze.
- Bądź elastyczny. Elastyczność to najważniejsza umiejętność we współpracy z osobami z innych państw.
Tagi:
zespoły międzykulturowe i międzynarodowe, różnice międzykulturowe